Cím: 1135 Budapest, Szegedi út 43. Telefonszám: +361-618-1459 E-mail cím: kairosz(kukac)hu.inter.net
Nyitvatartás: H,K 9:00-14:00, SZ 10:00-18:00, CS 9:00-14:00. P, Sz, V zárva.

Kairosz Kiadó
Kairosz Kiadó
  • Kategóriák
    • Újdonságok 
    • Élet, tudomány és természet 
    • Humán tudományok 
    • Irodalom 
    • Memoárok és riportkönyvek 
    • Publicisztika 
    • Teológia, hit, vallás 
    • Történelem, társadalom, gazdaság 
  • Könyves blog
  • Rólunk
  • Könyvbemutatók, könyvhetek
Vissza
Egy restaurátorművész műhelytitkai
Ápr 23
2024
22:08
Balázs D. Attila
2024.04.23 22:08
Ápr 23
2024
22:08

Egy restaurátorművész műhelytitkai

Ott kezdődik a restaurátorművész munkája, ami a műgyűjtők és laikusok rémálma. Ebbe a csodákkal, felfedezésekkel teli világba kalauzol a Gránátalma a szárnyasoltáron című album, amelyet a hajdani restaurátor-doyen, Szentkirályi Miklós jegyez.

Az Országút magazinban egy átfogó, izgalmas könyvajánló jelent meg az elmúlt hetekben print és online változatban is. Kiadónk 2021-ben másodjára jelentette meg Szentkirályi Miklós restaurátorművész nagyszabású, 248 oldalas albumát.

Azon felül, hogy 238 x 275 mm méretű album önmagában szemet gyönyörködtető - nyitvatartási időben megtekinthetik a 13. kerületi könyvesboltunkban -, olyan értékeket rejt, amelyről Balázs D. Attila írását közöljük:

Kutatóablak múltba és jövőbe

2021-ben jelent meg a Kairosz Kiadónál a nagy ívű munka várva várt második kiadása, s ez lett az az év, amikor a szerző, a jeles restaurátorművész, Szentkirályi Miklós megtért teremtőjéhez. Nehéz is lapozni a könyvet annak tudatában, hogy Munkácsy Trilógiájának, s több ódon magyar szárnyas oltárnak a helyreállítója ma már nincs közöttünk. De vigasztaljon bennünket, hogy e pazar munkát olvasva, nézegetve a mester fogja a kezünket, ő vezet végig soraival az általa és munkatársai által megmentett művek sokaságán.

A Munkácsy Mihály-díjas Szentkirályi, Magyarország Érdemes Művésze, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja a restaurátor szakma legkiválóbbjának számított. Ő volt a Nemzeti Galéria, majd a Szépművészeti Múzeum főrestaurátora, aki komoly életművet hagyott ránk. Ebből szemezget a Gránátalma a szárnyasoltáron.

Mint Somos Éva írja a könyv ajánlójában: tanít, szórakoztat és felébreszti bennünk az igényt, hogy magyarként s európaiként védjük múltunk és keresztény kultúránk értékeit. És valóban tanít és szórakoztat is e kötet, amely a mikroszkópos kutatásoktól a művek kalandos történetén át a helyreállítás utolsó fázisáig villantja fel a restaurátor rajongását egy-egy műalkotás iránt.

Szentkirályi Miklós sorain keresztül kiviláglik, milyen fontos és aprólékos munka a restaurátoré. A mindenre kiterjedő kutatás és állapotfelmérés alapfeltétel, a hibalehetőségek pedig hatványozottan adottak mind a festmények, mind az olyan szakrális felépítmények esetében, mint a középkori szárnyasoltárok.

Bejárást kapunk a restaurátorműhelybe, ahol tisztítás előtt rétegvizsgálatokat végeznek az adott mű felépítésének megismerése céljából, ahol feltárulnak az alárajzok, s évszázadokról mesélnek a kopások, a horzsolások, a repedéshálók.

Azok a sérülések, amelyek a képek sorsától a legtöbbször elválaszthatatlanok. Mert képzeljük el, hogy egy szenteket ábrázoló festményt hányszor illettek simogató kezek, hányszor csókolták meg hálájuk jeléül tulajdonosaik vagy a hívők. S ez hány millió baktériumnak és gombának adott táptalajt a képek hordozóanyagán.

Ha ma már képtelenek vagyunk meghaladni Leonardo, Tiziano vagy Fidani zsenijét, legalább tegyünk meg mindent a megóvásukért.

Ez lebeghetett Szentkirályi Miklós szeme előtt is, akinek nevéhez a reneszánsz remekművek megmentése mellett Munkácsy Mihály világhírű trilógiájának restaurálása is fűződik.

Mindhárom kép minden apró részletét ismerve a mester könyvében arról is ír, hogy érdemes lenne „megálljt parancsolni a Munkácsy-képek utaztatásának”. Szentkirályi mindig is féltette e remekműveket, mert tisztában volt vele, hogy a sok szállítással a veszélyeztetés kockázata egyre csak nő, az anyagok fáradását, öregedését ilyen „extrém” körülmények között a restaurátor nem tudja megoldani. A Trilógia vándorútjairól szóló fejezetben egyenesen kijelenti, hogy ideje volna már a festő akarata szerint véglegesen magyarországi múzeumban elhelyezni ezeket a képeket.

Új megvilágításba helyezi a Golgota, a Krisztus Pilátus előtt, s az Ecce Homo történetének és újjászületésének olvasása a három hatalmas felületű műremeket.

Tudatosítja bennünk, milyen gigászi munka húzódhat meg a végleges védőlakk felhelyezéséig. Hogy mit meg nem tesz egy restaurátor a repedezett felületek fénytörésének helyreállításáért, a folytonossági hiányok eltüntetéséért, az eredeti festéstechnika jellegzetességének megőrzéséért: hogy Munkácsy ecsetkezelése semmilyen szinten ne szenvedjen csorbát.

Ez a rendhagyó könyv a restaurátorszakma egyik legnagyobb magyar képviselőjére emlékeztet bennünket, aki „a mesterművek doktoraként” majd ötven éven keresztül mentette az elmúlt századok remekeit.


A cikk forrása az Országút magazin, a szerző Balázs D. Attila.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Kairosz Kft.
  • 1135 Budapest, Szent László út 26. fszt. 3.
  • +361-618-1459
  • info@kairosz.hu
  • Facebook

  • YouTube

  • instagram

simplepay_hu_v2
  • Újdonságok 
  • Élet, tudomány és természet 
  • Humán tudományok 
  • Irodalom 
  • Memoárok és riportkönyvek 
  • Publicisztika 
  • Teológia, hit, vallás 
  • Történelem, társadalom, gazdaság 
  • Könyves blog
  • Rólunk
  • Könyvbemutatók, könyvhetek
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.